سرگرمی و طنز ورزشی کارتون و انیمیشن علم و فن آوری خودرو و وسایل نقلیه آموزش موسیقی و هنر اخبار و سیاست حیوانات و طبیعت بازی حوادث مذهبی
۱۴۰۱/۰۵/۲۶
روز سه شنبه ۱۱ مرداد ماه سال ۱۴۰۱ جاری سایت نبض بورس گفتگوی اختصاصی و مفصلی را با دکتر مجید عشقی رئیس سازمان بورس انجام داد. در این مطلب بخش اول این گفتگو منتشر شد.


آقای دکتر مجید عشقی: شاخص کل نشان دهنده بازدهی تمام بازیگران بازار نیست. ضمن اینکه شاخص کل هم اکنون شامل سود نقدی نیز هست و این باعث می شود که سودهای نقدی که در سنوات گذشته نیز دریافت شده بود در این شاخص دیده شود. لذا قطعا با تغییرات قیمت الان همخوانی ندارد. به همین خاطر هم شاخص های مختلفی توسط سازمان و شرکت بورس و فرابورس در حال انتشار است که از آن جمله می توان به شاخص قیمت، شاخص هم وزن، شاخص صنایع مختلف و ... اشاره کرد.


ایرادی که هم اکنون وجود دارد این است که شاخص کل که شامل بازده نقدی و قیمت است همواره به عنوان بازدهی بازار در نظر گرفته می شود و توسط مراجع مختلف عنوان می شود. از نظر من این واقعا درست نیست و ما اگر می خواهیم گزارش کامل تری از وضعیت بازار بدهیم حتما باید شاخص های مختلف دیگر هم در نظر گرفته شود. یعنی باید شاخص قیمت، شاخص هموزن و شاخص صنایع عمده بازار را نیز در کنار شاخص کل بیاوریم که این کاملا نشان دهنده وضعیت بازار است.


درباره پیشنهادات جهت بهتر شدن شاخص کل نیز، بررسی های زیادی در این زمینه از گذشته در سازمان انجام شده است. هم اکنون نیز دوباره به مرکز پژوهش ها و شرکت بورس سپرده ایم که بررسی کنند تا بتوانیم درباره این آیتم قیمت پایانی اگر مبنایی داشته باشد اقدام کنیم یا اینکه اصلا یک شاخص جدید منتشر شود.


وقتی در طول زمان تغییرات شاخص زیاد می شود از نظر استفاده از آمارهای مربوط به بازار دچار مشکل می شویم و این آمار اصلا قابل اتکا نمی باشد. در مقاطع زمانی مختلف اگر بخواهیم این شاخص ها را تغییر بدهیم از لحاظ سری های زمانی دچار مشکل خواهیم شد و قابل استفاده در تحقیقات نخواهد بود. اما می توانیم شاخص دیگری را تعریف کنیم که قابل اتکاتر باشد و نشان دهنده حال و روز بهتر بازار باشد.


مشاهده خبر کامل در سایت:
nabzebourse.com/000C15
اخبار و سیاست