سرگرمی و طنز ورزشی کارتون و انیمیشن علم و فن آوری خودرو و وسایل نقلیه آموزش موسیقی و هنر اخبار و سیاست حیوانات و طبیعت بازی حوادث مذهبی
۱۴۰۱/۱۰/۱۱
میدانید داشتن سواد رسانه ای مثل داشتن گواهینامه برای رانندگی هست؟
طبق تحقیقات صورت گرفته در حال حاضر کودکان قبل از یک سالگی به تلفن همراه والدین شان دسترسی دارند و اغلب از تلفن همراه به عنوان پستانک دیجیتالی برای جلوگیری از گریه نوزادان و کودکان استفاده می کنند. جالب است بدانید کودکانی که از سنین پایین شروع به یادگیری و استفاده از فضای مجازی می کنند، به مرور تبدیل به افراد ماهری در این زمینه می شوند و ممکن است از والدین نیز پیشی بگیرند. پس بهتر است والدین سعی کنند تا سواد دیجیتال خودشان را افزایش بدهند تا بتوانند محدودیت هایی را بر روی دستگاه فرزندشان اعمال و آن را ملزم به رعایت این قوانین کنند.
اما در استفاده از فضای مجازی چه قوانینی را به کودکانمان یاد بدهیم؟
- اهمیت حفظ حریم خصوصی و عدم افشای اطلاعات شخصی و خانوادگی در فضای مجازی
- اطلاعات کافی در مورد استفاده از وب کم یا دوربین های موبایل
- عدم اعتماد به افراد ناشناس و باز نکردن پیغام هایی که از طرف فرد ناشناس ارسال شده
کودک باید یاد بگیرد که محدوده سنی خودش را بشناسد و از ورود به سایت ها و استفاده از اپلیکیشن ها یا بازی های کامپیوتری که مناسب سن و سالش نیست، خودداری کند.
ما نمی‌توانیم بگوییم که فضای مجازی یا شبکه های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان به طور کامل آسیب زا است چون این فضا نقاط قوت و مزایایی را هم دارد، اما والدین باید استفاده از فضای مجازی فرزندانشان را مدیریت کنند.
آموزش