سرگرمی و طنز ورزشی کارتون و انیمیشن علم و فن آوری خودرو و وسایل نقلیه آموزش موسیقی و هنر اخبار و سیاست حیوانات و طبیعت بازی حوادث مذهبی
۱۴۰۱/۰۸/۲۸
تا حالا دقت کردید وقتی جنگی در میگیرد اولین خبرهایی که مخابره میشود از تهاجم به فرودگاه ها ، بنادر، پل ها، جاده ها، منابع آب و غذا و ساختمان های مهم دولتی است؟
مثل جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان یا تهاجم عربستان سعودی به یمن!
طرف متخاصم، در شروع درگیری و در طول جنگ تلاش می کند با از بین بردن زیرساخت های استراتژیک طرف مقابل ، قدرت واکنش را از اون بگیرد
و از همه مهم تر با ایجاد وحشت و سلب آسایش و فلج سازی ارائه خدمات و ایجاد بحران، مردم را در مقابل هم و بعد در مقابل حاکمیت قرار بدهد.
ما که در ایران تجربه جنگ هشت ساله عراق علیه خودمان را داریم و این نکته را از نزدیک لمس کردیم، و امروز هم از طرف دشمنان تهدید به جنگ نظامی میشویم، باید برای چنین شرایطی آمادگی ویژه تری داشته باشیم تا وقتی تهدیدی درگرفت، بتونیم از «کالبدها» در برابر تخریب و از کار افتادن محافظت کنیم.
تعریف کالبد:
کالبد به معنای پیکره، دارایی های فیزیکی، زیرساخت ها، تاسیسات، شریان های مواصلاتی ، خطوط انتقال انرژی و بسترهای ارتباطی و مخابراتی در سطح شهر و کشور است که تامین نیازهای اساسی و اداره امور مردم به انها وابسته است.
مراکز و تاسیسات کشور را میشود بر اساس کالبدشان به مراکز حیاتی، مراکز حساس، مراکز مهم و مراکز قابل حفاظت تقسیم بندی کرد و با توجه به اهمیتشان تدابیر لازم را پیش بینی کرد.
تعریف پدافند غیرعامل :
در یک تعریف خیلی ساده پدافند غیرعامل یعنی دفاع بدون اسلحه در مقابل تهدیدات دشمن
حالا اگر تهدید در حوزه کالبدها باشد، هر گونه اقدام لازم برای پیشگیری از بروز تهدید و یا مقاوم سازی کالبد ها در برابر تهدید، پدافند کالبدی گفته میشود.
به عبارت دقیق تر به مجموعه اقدامات فنی-مهندسی ای که باعث :
• کاهش آسیب پذیری
• پایداری مناسب در برابر تهدید
• ایجاد ظرفیت تداوم کارکرد
• ایجاد تاب آوری در شرایط وقوع تهدید
• مصونیت در برابر تهدید
• و قابلیت تسهیل کارکرد در مدیریت بحران
در زیر ساخت ها میشود، پدافند کالبدی میگویند.
به زبان ساده تر میشود گفت پدافند کالبدی یعنی دفاع از کالبد و زیر ساخت های شهر و کشور در برابر تهدیدات با ابزار و رویکرد فنی مهندسی.
حوادث