سرگرمی و طنز ورزشی کارتون و انیمیشن علم و فن آوری خودرو و وسایل نقلیه آموزش موسیقی و هنر اخبار و سیاست حیوانات و طبیعت بازی حوادث مذهبی
۱۴۰۲/۰۵/۳۰
مجموعه مستند 10 قسمتی تارکد تولید جدید شبکه مستند سیما به کارگردانی محمدصالح نیکنام است که از تلویزیون پخش می‌شود.
«تارکد»، مجموعه مستند 10 قسمتی و آرشیوی است که به تعدادی از حساس‌ترین موضوعات در تاریخ انقلاب اسلامی می‌پردازد و با استفاده از مجموعه اسناد پژوهشی دقیق، جزییات کمتر شنیده‌شده از آن رویدادها را بیان می‌کند. - اولین قسمت از این مجموعه به ماجرای کودتای آیت الله شریعتمداری می‌پردازد و در قسمت‌های بعدی به ترتیب به ماجرای آتش‌سوزی در سینما رکس، پرونده عباس امیر انتظام، کارنامه سیاسی شهید بهشتی و ترور وی، آغاز جنگ تحمیلی، پشت پرده حملات شیمیایی عراق در دفاع مقدس، پرونده ابراهیم یزدی، فرار بنی‌صدر، حج خونین سال 1366 و انفجار دفتر نخست وزیری می‌پردازد. - وجه تمایز اصلی این مجموعه تمرکز دقیق بر اسناد است که در تولید این مستند پیدا شد و بسیاری از آنها برای نخستین بار بازخوانی می‌شود. در این مجموعه سراغ اسنادی رفتند که از لانه جاسوسی سفارت آمریکا کشف شده است. این اسناد بسیار حیرت‌انگیز است و اطلاعات قابل تاملی در آنها دیده می‌شود.
عوامل تولید این مستند عبارتند از:
مجری طرح و کارگردان: محمدصالح نیکنام، نویسنده و پژوهشگر: مجتبی نوروزپور و موشن گرافیک: احسان میرآبادی. این مستند در مرکز رسانه‌ای سپهر تهیه شده است.
اخبار و سیاست