سرگرمی و طنز ورزشی کارتون و انیمیشن علم و فن آوری خودرو و وسایل نقلیه آموزش موسیقی و هنر اخبار و سیاست حیوانات و طبیعت بازی حوادث مذهبی
۱۳۹۸/۰۸/۱۵
آلزایمر شایع ترین علت زوال مغزی است. بیش از۷۰۰ هزارآلزایمری در ایران هست.
بیماری آلزایمر نوعی از زوال عقل محسوب می‌ شود و با نشانه هایی همچون از دست دادن حافظه، مشکل در برقراری ارتباط، تغییرات روانی، تغییرات شخصیتی و ضعف در قوه تشخیص شناخته می ‌شود.
عوامل خطرزا در بروز بیماری آلزایمر، سن، سابقه خانوادگی و وراثت هستند، اما عوامل دیگری مانند تغذیه هست که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌ دهند و از این رو این بیماری با انتخاب الگوی تغذیه ای و رفتاری سالم و سلامت بخش در زندگی ارتباط دارد.

امروزه نقش و اهمیت تغذیه مناسب و سلامت بخش در تضمین سلامت بر هیچ فردی پوشیده نیست، تغذیه مناسب سبب بهبود عملکرد قلب شده و خطر ابتلا به سرطان و دیابت را به میزان قابل توجهی کاهش داده و نقش قابل توجهی در سلامت ذهن دارد، در این راستا نتایج تحقیقات صورت گرفته به خوبی موید نقش و تاثیر تغذیه نامناسب بر احتمال بروز و توسعه بیماری آلزایمر است .
غذاهایی که سبب زوال حافظه می شوند :

گروه های غذایی که از آنها به عنوان تضعیف کننده حافظه یاد می شود، به میزان بسیار قابل توجهی و گاه به صورت جزء اصلی و ثابت در سبد غذایی ایرانیان یافت می شوند، نان های سفید فاقد سبوس، سوسیس و کالباس، گوشت های عمل آوری شده، از شاخص ترین مواد غذابی شناخته شده مرتبط با بیماری آلزایمر است .

لیست محصولات غذایی تضعیف کننده حافظه :

علت خطرزایی گوشت های عمل آوری شده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر، وجود ماده «نیتروزآمین» (فراورده جانبی که موجب تولید چربی های سمی در کبد می شود) در محصولات حاوی نگهدارنده نیتریت و همچنین نمک و چربی بسیار بالا در فرمولاسیون است.
مصرف مستمر ترکیبات بر پایه غلات تصفیه شده (بدون سبوس) مانند نان های سفید و برنج سفید، به دلیل مقادیر بالای کربوهیدرات و کم فیبر ، سبب افزایش تولید انسولین در بدن و ارسال ترکیبات سمی به مغز می شود.

مواد غذایی تقویت کننده حافظه :
برای تقویت حافظه، افزایش مصرف گروه های غذایی مانند سبزی های برگی شکل، گردو و مغزهای خوراکی، شیر و فرآورده های لبنی کم چرب، غلات کامل (سبوس دار)، ماهی سالمون، قزل آلا و دیگر فرآورده های دریایی، توت ها و میوه های تیره پوست، قهوه و شکلات، روغن زیتون فرا بکر.

اپلیکیشن طب کال یک پزشک در کنار شما هر جا که باشید
دانلود از گوگل پلی ، مایکت یا وبسایت www.tebcall.com
آموزش