در حال بارگذاری ویدیو ...

فطری بودن شناخت خدا و گرایش به او

Li In Suk - #طوفان_الاقصی * زن ، عفت ، افتخار - مرد ، عزت ، اقتدار*

بنابر آیات قرآن کریم ، هم شناخت خداوند امری فطری است ، هم میل و گرایش به سوی او . از جمله آیاتی که بر این امر دلالت دارد ، آیه ی 30 سوره ی روم ، موسوم به آیه ی فطرت است :
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ :
پس روی خود را به سوی دین قرار ده در حالی که از همه دین ها روی برتافته و حق گرای باشی . این فطرتی است که خداوند انسان ها را بر آن سرشته است . درآفرینش الهی ، دگرگونی نیست . این است دین استوار ، ولی بیشتر مردم نمی دانند .
این آیه ، با صراحت تمام ، دین را امری فطری می داند . مفسران درباره ی مراد از دین در این آیه دو نظر دارند :
1)مراد از دین ، مجموعه ی معارف و احکام ، به ویژه معارف و احکام ریشه ای و پایه ای اسلام است . بنا بر این نظر ، کلّیّاتی که در دین وجود دارد و مهم ترین آنها ، شناخت و پرستش خداوند است ، در فطرت انسان ، قرار داده شده است .(این نظر را علامه طباطبایی در المیزان برگزیده اند)
2) مراد از دینی که موافق فطرت است ، حالت اسلام و تسلیم محض بودن در برابر خداوند است ؛ زیرا اصل دین ، همان خضوع و فرمان برداری تامّ از خداوند است : ...إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلَامِ... : دین نزد خدا ، اسلام (و تسلیم بودن در برابر خدا) است . طبق این نظر ، معنای فطری بودن دین ، آن است که در خلقت انسان ، گرایش به سوی پرستش خداوند نهاده شده است .
و روشن است که اگر خداپرستی ، فطری است ، خداشناسی نیز فطری خواهد بود ؛ زیرا چگونه انسان ، فطرتاً میل به پرستش موجودی داشته باشد که او را نمیشناسد ؟!


https://www.namasha.com/v/WaEvmwKv
https://www.namasha.com/v/VIlcVdq3

http://dashtlaleh.blogfa.com/

نظرات (۶)

Loading...

توضیحات

فطری بودن شناخت خدا و گرایش به او

۱۲ لایک
۶ نظر

بنابر آیات قرآن کریم ، هم شناخت خداوند امری فطری است ، هم میل و گرایش به سوی او . از جمله آیاتی که بر این امر دلالت دارد ، آیه ی 30 سوره ی روم ، موسوم به آیه ی فطرت است :
فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ :
پس روی خود را به سوی دین قرار ده در حالی که از همه دین ها روی برتافته و حق گرای باشی . این فطرتی است که خداوند انسان ها را بر آن سرشته است . درآفرینش الهی ، دگرگونی نیست . این است دین استوار ، ولی بیشتر مردم نمی دانند .
این آیه ، با صراحت تمام ، دین را امری فطری می داند . مفسران درباره ی مراد از دین در این آیه دو نظر دارند :
1)مراد از دین ، مجموعه ی معارف و احکام ، به ویژه معارف و احکام ریشه ای و پایه ای اسلام است . بنا بر این نظر ، کلّیّاتی که در دین وجود دارد و مهم ترین آنها ، شناخت و پرستش خداوند است ، در فطرت انسان ، قرار داده شده است .(این نظر را علامه طباطبایی در المیزان برگزیده اند)
2) مراد از دینی که موافق فطرت است ، حالت اسلام و تسلیم محض بودن در برابر خداوند است ؛ زیرا اصل دین ، همان خضوع و فرمان برداری تامّ از خداوند است : ...إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلَامِ... : دین نزد خدا ، اسلام (و تسلیم بودن در برابر خدا) است . طبق این نظر ، معنای فطری بودن دین ، آن است که در خلقت انسان ، گرایش به سوی پرستش خداوند نهاده شده است .
و روشن است که اگر خداپرستی ، فطری است ، خداشناسی نیز فطری خواهد بود ؛ زیرا چگونه انسان ، فطرتاً میل به پرستش موجودی داشته باشد که او را نمیشناسد ؟!


https://www.namasha.com/v/WaEvmwKv
https://www.namasha.com/v/VIlcVdq3

http://dashtlaleh.blogfa.com/

مذهبی