در حال بارگذاری ویدیو ...

اخلاق عرفانی : رساله عملی عرفان فصل 1 : سیر و سلوک عارفانه (استاد علی اکبر خانجانی)

استاد علی اکبر خانجانی
استاد علی اکبر خانجانی

اخلاق عرفانی : رساله عملی عرفان فصل 1 : سیر و سلوک عارفانه (استاد علی اکبر خانجانی)
ادامه توضیح :
از ویژگی‌های باب الله این است که در هر عصری در یک نفر محقق است و لذا این پرسش مطرح می‌شود که اگر در یک زمان دو معصوم با هم در قید حیات باشند، مسئله واحد بودن باب چه حکمی دارد؟
مثلاً حضرت علی(ع) که در زمان حیات پیامبر اسلام(ص) زندگی می کردند، اگر باب الله باشد آیا این باب الله بودن بواسطه رسول الله(ص) است و یا بعد از رسول الله(ص) باب الله است، حکمش چیست؟
نکته دیگر این است که اگر باب الله تعدد بردار نیست آیا باب باب الله می‌تواند تعدد بپذیرد، چنانچه باب الباب هم بتواند ابوابی داشته باشد؟

دوم: باب النبی: برای ورود به پیامبر(ص) نیز به باب نیازمندیم و لذا وجود مبارک پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را باب ورود به خویش معرفی فرمودند:

سوم: باب الامام: چند نکته در باب الامام وجود دارد:
نکته نخست ریشه‌دار بودن این مطلب در سنّت اسلامی است، به این معنا که وقتی باب الرسول پذیرفته شد، باب الامام نیز باید پذیرفته شود. نکته‌ی دوم اقتضاء تکوینی مسئله وساطت، پذیرش باب الامام است. سوم روایاتی است که درباره مسئله باب الامام وارد شده است.

آثار مکتوب زیادی نیز در این زمینه به نگارش درآمده است،‌ نظیر کتاب تاریخ الائمه که توسط کاتب بغدادی نوشته شده است و مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(ره) آن را با نام تاریخ اهل بیت(ع) به چاپ رسانده است.


افرادی نظیر حذیقه بن یمان،‌ابوذر غفاری، کمیل بن زیاد نخعی، اویس قرنی، حبیب بن مظاهر، جبیر بن مطعم، صعصعه بن صوحان،‌زید بن صوحان، حجر بن عدی کندی، ‌رشیدی هجری و غیره.
در اینجا فقط به شرح حالات رشید هجری می‌پردازیم؛

این شخص از اصحاب خاص حضرت علی(ع) و سپس امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بشمار می‌آید و به عنوان باب امام حسین(ع) مطرح است. کرامات و حالات خاصی از ایشان نقل شده است، مثلاً از زمان مرگ افراد خبر می‌داده و حوادث پیش رو را پیش بینی می‌کرده است.
اسحاق بن عمار از امام کاظم(ع) نقل می‌کند که حضرت به فردی فرمودند که توبه‌ات را تجدید کن، زیرا از عمرت یک ماهی بیشتر نمانده است. اسحاق می‌گوید وقتی این سخن را از امام شنیدم در دلم خطوری نسبت به توانایی امام ایجاد شد، که امام با غضب به من فرمود: این کاری است که از انسانی مستضعفی مثل رشید هجری هم بر می‌آید.

نظرات

نماد کانال
نظری برای نمایش وجود ندارد.

توضیحات

اخلاق عرفانی : رساله عملی عرفان فصل 1 : سیر و سلوک عارفانه (استاد علی اکبر خانجانی)

۰ لایک
۰ نظر

اخلاق عرفانی : رساله عملی عرفان فصل 1 : سیر و سلوک عارفانه (استاد علی اکبر خانجانی)
ادامه توضیح :
از ویژگی‌های باب الله این است که در هر عصری در یک نفر محقق است و لذا این پرسش مطرح می‌شود که اگر در یک زمان دو معصوم با هم در قید حیات باشند، مسئله واحد بودن باب چه حکمی دارد؟
مثلاً حضرت علی(ع) که در زمان حیات پیامبر اسلام(ص) زندگی می کردند، اگر باب الله باشد آیا این باب الله بودن بواسطه رسول الله(ص) است و یا بعد از رسول الله(ص) باب الله است، حکمش چیست؟
نکته دیگر این است که اگر باب الله تعدد بردار نیست آیا باب باب الله می‌تواند تعدد بپذیرد، چنانچه باب الباب هم بتواند ابوابی داشته باشد؟

دوم: باب النبی: برای ورود به پیامبر(ص) نیز به باب نیازمندیم و لذا وجود مبارک پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را باب ورود به خویش معرفی فرمودند:

سوم: باب الامام: چند نکته در باب الامام وجود دارد:
نکته نخست ریشه‌دار بودن این مطلب در سنّت اسلامی است، به این معنا که وقتی باب الرسول پذیرفته شد، باب الامام نیز باید پذیرفته شود. نکته‌ی دوم اقتضاء تکوینی مسئله وساطت، پذیرش باب الامام است. سوم روایاتی است که درباره مسئله باب الامام وارد شده است.

آثار مکتوب زیادی نیز در این زمینه به نگارش درآمده است،‌ نظیر کتاب تاریخ الائمه که توسط کاتب بغدادی نوشته شده است و مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(ره) آن را با نام تاریخ اهل بیت(ع) به چاپ رسانده است.


افرادی نظیر حذیقه بن یمان،‌ابوذر غفاری، کمیل بن زیاد نخعی، اویس قرنی، حبیب بن مظاهر، جبیر بن مطعم، صعصعه بن صوحان،‌زید بن صوحان، حجر بن عدی کندی، ‌رشیدی هجری و غیره.
در اینجا فقط به شرح حالات رشید هجری می‌پردازیم؛

این شخص از اصحاب خاص حضرت علی(ع) و سپس امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بشمار می‌آید و به عنوان باب امام حسین(ع) مطرح است. کرامات و حالات خاصی از ایشان نقل شده است، مثلاً از زمان مرگ افراد خبر می‌داده و حوادث پیش رو را پیش بینی می‌کرده است.
اسحاق بن عمار از امام کاظم(ع) نقل می‌کند که حضرت به فردی فرمودند که توبه‌ات را تجدید کن، زیرا از عمرت یک ماهی بیشتر نمانده است. اسحاق می‌گوید وقتی این سخن را از امام شنیدم در دلم خطوری نسبت به توانایی امام ایجاد شد، که امام با غضب به من فرمود: این کاری است که از انسانی مستضعفی مثل رشید هجری هم بر می‌آید.