«قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ»بگو خداوندا تو صاحب فرمان و سلطنتی و به هر کس که بخواهی هر چیزی را…؛۰(ایه ۲۶&٢٧سوره ال عمران)
26» قُلِ اللَّهُمَّ مالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْکَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ
بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر کس (طبق مصلحت و حکمت خود) بخواهى حکومت مىدهى و از هر کس بخواهى حکومت را مىگیرى و هر که را بخواهى عزّت مىبخشى و هر که را بخواهى ذلیل مىنمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى.
«27» تُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَیْرِ حِسابٍ
(خداوندا!) تو شب را به روز و روز را به شب درآورى و زنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورى وهر که را خواهى بىشمار روزى مىدهى
نکته ها
در تفاسیر مىخوانیم که پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله پس از آنکه مکّه را فتح کرد، وعدهى فتح ایران وروم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به یکدیگر نگاه مىکردند که این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانستهاند. آن زمان که پیامبر صلى الله علیه و آله کلنگ را بر سنگ زد واز آن جرقهاى برخاست، فرمود: من در این جرقهها فتح کاخهاى مدائن ویمن را از جبرئیل دریافت کردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مىزدند که این آیه نازل شد.
آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانین و سنّت اوست وبدون جهت ودلیل خداوند کسى عزیز یا ذلیل نمىسازد. مثلًا در روایات مىخوانیم:
هرکس براى خداوند تواضع و فروتنى کند، خداوند او را عزیز مىکند و هرکس تکبّر نماید، خدا او را ذلیل مىگرداند. «1»
قرآن از کسانى که از غیر خدا عزّت مىخواهند به شدّت انتقاد کرده و مىفرماید: «أیبتغون
عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً» «1»
بنابراین عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینههاى آن به دست خود ماست.
این آیه وآیهى قبل، دوازده مرتبه از نشانههاى قدرت خدا نام برده است تا روح توحید را در انسان شکوفا کند.
مراد از داخل کردن شب در روز ویا روز در شب، یا کم وزیاد شدن طول ساعات شب وروز در فصلهاى مختلف است ویا غروب وطلوع تدریجى.
نظرات