ایا خداوند برای بنده اش کافی نیست« أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ وَ یُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِنْ …»(ایه ۳۶سوره زمر)
أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ وَ یُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِنْ دُونِهِ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ «36»آیا خداوند براى بندهاش کافى نیست؟ و مردم تو را از غیر خدا مىترسانند و هر که را خدا گمراه کند پس هیچ راهنمایى براى او نخواهد بود.وَ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُضِلٍّ أَ لَیْسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِی انْتِقامٍ «37»و هر که را خداوند هدایت کند، پس هیچ گمراه کنندهاى براى او نیست، آیا خداوند، نفوذناپذیر و صاحب انتقام نیست.نکته هابت پرستان به پیامبر اسلام مىگفتند: اگر بتهاى ما را تحقیر کنى، به تو بلا و آزار مىرسد. این آیه نازل شد و به حضرت دلدارى داد که: «أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ»قرآن، با تعبیرهاى گوناگونى مصونیّت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله را از انواع توطئهها مطرح کرده است: نظیر آیهى «وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» «1» و «إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ» «2» چنانکه خداوند نوح را از غرق شدن و ابراهیم را از آتش و موسى را از خطر فرعون و عیسى را از به دار آویخته شدن حفظ کرد.وظیفهى ما در هر شرایطى بندگى خداست. در حدیث مىخوانیم: «من أصبح و همومه هم واحد، کفاه الله هموم الدنیا و الآخرة» «3» کسى که همهى تلاش و همتش بندگى خدا باشد، خداوند خواستههاى دنیا و آخرتش را برآورده مىکند.
پیام ها- اگر انسان بندهى خدا شد، بیمه مىشود و خداوند امور او را کفایت و کفالت مىکند. «أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ»- در برابر تهدیدهاى دشمنان، با یاد امداد و تکفّل الهى، خود را آرام کنیم. «أَ لَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ وَ یُخَوِّفُونَکَ»- ابزار کافران، ایجاد محیط رعب و وحشت است. «یُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِنْ دُونِهِ»- هدایت و ضلالت به دست خداست، «یُضْلِلِ اللَّهُ- یَهْدِ اللَّهُ» لکن مقدّمات دریافت هدایت یا محروم شدن از آن، به دست انسان است. چنانکه در آیات
دیگر مىخوانیم: «یَهْدِی إِلَیْهِ مَنْ یُنِیبُ» «1» و «لا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ» «2»- از کمى تعداد و امکانات نترسید، از این بترسید که از مدار بندگى خدا بیرون روید، که اگر بندهى او باشید هیچ قدرتى شما را نمىشکند. «فَما لَهُ مِنْ مُضِلٍّ»- انسان موجودى است که در سنگدلى به جایى مىرسد که هیچ راهنمایى در او مؤثّر نیست. «فَما لَهُ مِنْ هادٍ» و در ایمان به جایى مىرسد که…
نظرات