در حال بارگذاری ویدیو ...

چرا از یزید دفاع می کنند؟

AHOO
AHOO

نزد اهل تسنن شرایط متعددی برای تحقق خلافت ذکر شده است. و در بین بزرگان و علمای سنی تفاوت نظرهایی دیده میشود
شرطی که همه به آن قائل هستند قریشی بودن است
شرایط ذیل نیز گفته شده است:
♦️بیعت
♦️شورا
♦️غلبه و زور و شمشیر
♦️انتصاب امام و خلیفه قبل
لذا در مورد یزید، اولا پدرش او را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد ثانیا با تهدید و تطمیع و حتی کشتن افراد، برای یزید بیعت گرفت. پس شرط بیعت هم برای او محقق شد. هر چند افرادی مانند امام حسین علیه‌السلام با او مخالفت کردند.
♦️♦️♦️
بعضی از بزرگان اهل تسنن در مورد یزید استثناء قائل شده اند و در اینجا از مبنای خلافت دست کشیده، بلکه به جواز لعن او قائل شده اند. احمد حنبل یکی از آنهاست:
ابن جوزی در کتابش «الردّ علی المتعصّب العنید» از صالح بن احمد، نقل می‌کند که گفت؛ به پدرم گفتم:
«انّ قوماً ینسبوننا الی توالی یزید، فقال: یا بنیّ! وهل یتوالی یزید احد یؤمن باللّه؟! ...فقرا: «فَهَلْ عَسَیْتُمْ اِن تَوَلَّیْتُمْ اَن تُفْسِدُواْ فِی الاَْرْضِ وَتُقَطِّعُواْ اَرْحَامَکُمْ اُوْلَئـِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَاَصَمهمْ وَ اَعْمَی اَبْصَـرَهُمْ» 
[عبدالرحمن‌ بن‌ علی ابن‌جوزی، الردّ علی المتعصب العنید، صفحه شانزده]
 به پدرم گفتم: گروهی نسبت پیروی از یزید را به ما می‌دهند، در پاسخ گفت: پسرم آیا کسی که ایمان به خدا دارد از یزید پیروی می‌کند؟
گفتم: پس چرا لعنش نمی‌کنی؟ گفت: هیچ دیده‌ای چیزی (کسی) را لعن کنم؟ چرا کسی که خدا او را در کتابش لعن کرده است لعن نشود؟
گفتم: در کدام آیه خداوند او را لعن کرده است؟
پدرم آیاتی از قرآن از جمله آیه ۲۵ و پنج سوره رعد را خواند: «وَ الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَـاقِهِ و ...»
و گفت:
 کدام پیمان‌شکنی شنیع‌تر است از شکستن پیمان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در‌باره فرزند دخترش زهرا.»

نظرات

در حال حاضر امکان درج نظر برای این ویدیو غیرفعال است.

توضیحات

چرا از یزید دفاع می کنند؟

0 لایک
75 بازدید
0 کامنت

نزد اهل تسنن شرایط متعددی برای تحقق خلافت ذکر شده است. و در بین بزرگان و علمای سنی تفاوت نظرهایی دیده میشود
شرطی که همه به آن قائل هستند قریشی بودن است
شرایط ذیل نیز گفته شده است:
♦️بیعت
♦️شورا
♦️غلبه و زور و شمشیر
♦️انتصاب امام و خلیفه قبل
لذا در مورد یزید، اولا پدرش او را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد ثانیا با تهدید و تطمیع و حتی کشتن افراد، برای یزید بیعت گرفت. پس شرط بیعت هم برای او محقق شد. هر چند افرادی مانند امام حسین علیه‌السلام با او مخالفت کردند.
♦️♦️♦️
بعضی از بزرگان اهل تسنن در مورد یزید استثناء قائل شده اند و در اینجا از مبنای خلافت دست کشیده، بلکه به جواز لعن او قائل شده اند. احمد حنبل یکی از آنهاست:
ابن جوزی در کتابش «الردّ علی المتعصّب العنید» از صالح بن احمد، نقل می‌کند که گفت؛ به پدرم گفتم:
«انّ قوماً ینسبوننا الی توالی یزید، فقال: یا بنیّ! وهل یتوالی یزید احد یؤمن باللّه؟! ...فقرا: «فَهَلْ عَسَیْتُمْ اِن تَوَلَّیْتُمْ اَن تُفْسِدُواْ فِی الاَْرْضِ وَتُقَطِّعُواْ اَرْحَامَکُمْ اُوْلَئـِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَاَصَمهمْ وَ اَعْمَی اَبْصَـرَهُمْ» 
[عبدالرحمن‌ بن‌ علی ابن‌جوزی، الردّ علی المتعصب العنید، صفحه شانزده]
 به پدرم گفتم: گروهی نسبت پیروی از یزید را به ما می‌دهند، در پاسخ گفت: پسرم آیا کسی که ایمان به خدا دارد از یزید پیروی می‌کند؟
گفتم: پس چرا لعنش نمی‌کنی؟ گفت: هیچ دیده‌ای چیزی (کسی) را لعن کنم؟ چرا کسی که خدا او را در کتابش لعن کرده است لعن نشود؟
گفتم: در کدام آیه خداوند او را لعن کرده است؟
پدرم آیاتی از قرآن از جمله آیه ۲۵ و پنج سوره رعد را خواند: «وَ الَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِیثَـاقِهِ و ...»
و گفت:
 کدام پیمان‌شکنی شنیع‌تر است از شکستن پیمان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در‌باره فرزند دخترش زهرا.»