واز جایی که اصلا گمان نمی کنید خداوند روزی می دهد پس فقط به او توکل کنید«وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ»(ایه۳سوره طلاق)
وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْراً «3»
و او را از جایى که گمان ندارد روزى مىدهد و هر کس بر خدا توکل کند، او برایش کافى است. همانا خداوند کار خود را محقق مىسازد. همانا خداوند براى هر چیز اندازهاى قرار داده است.
نکته ها
مراد از رسیدن اجل «بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ»، رسیدن به اواخر مدّت عدّه است نه پایان آن، زیرا اگر مدّت عدّه پایان یافت، امساک و نگهدارى زن حرام است. «1»
در قرآن، سى و هشت مرتبه کلمه معروف به کار رفته که پانزده مرتبه آن مربوط به خانواده و همسردارى است، یعنى شیوه برخورد زن و مرد در زندگى باید شایسته و پسندیده باشد.
گواهى دو شاهد عادل بر طلاق، منافعى دارد. از جمله آن که دو شاهد عادل، به خاطر عدالت و محبوبیتى که دارند، به طور طبیعى با موعظه سعى مىکنند به جاى طلاق، طرفین را به آشتى ترغیب کنند.
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمودند: «انى لأعلم آیة لو اخذ بها الناس لکفتهم» من آیهاى را مىشناسم که اگر مردم به آن عمل کنند، تمام مشکلاتشان حل مىشود و سپس آیه «وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً» را تلاوت فرمودند. «2»
در روایات مىخوانیم: هنگامى که آیه 3 نازل شد، جمعى از یاران پیامبر، کار و تجارت را رها کردند و گفتند: خداوند روزى ما را ضمانت کرده است، پس به کار و تلاش نیازى نیست.
پیامبر صلى الله علیه و آله آنان را احضار و توبیخ کرد و فرمود: هرکس کار و تلاش را رها کند، دعایش مستجاب نمىشود. «انه من فعل ذلک لا یستجاب له» «3»
در قرآن، هم مهر الهى با جمله، «مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» «4» آمده است و هم قهر الهى.
«فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا» «5» یعنى گاهى مهر و قهر الهى غیر منتظره و به شکلى که گمان نمىرود به انسان مىرسد.
أثر تقوا فقط در آخرت نیست. امام صادق علیه السلام در مورد جمله، «مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ» فرمود: این گشایش روزى، براى تقوا پیشهگان در دنیاست. «1»
نظرات