سرگرمی و طنز ورزشی کارتون و انیمیشن علم و فن آوری خودرو و وسایل نقلیه آموزش موسیقی و هنر اخبار و سیاست حیوانات و طبیعت بازی حوادث مذهبی
مسمومیت با مواد سفیدکننده❌
.

سفیدکننده‌ها ترکیباتی هستند که برای سفید کردن یا کمرنگ کردن مورد استفاده قرار می­‌گیرند. آنها حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که در بسیاری از مواد شوینده نیز یافت می­شوند.
مکانیزم­‌های مختلفی برای در معرض مواد سفیدکننده قرار گرفتن وجود دارد. اطلاع از این مکانیزم‌­ها بسیار مهم می‌­باشد. سفیدکننده‌­ها با بافت­‌های بیولوژیک واکنش نشان داده و باعث ایجاد حساسیت و مرگ سلول­‌ها می­‌شوند. این واکنش‌­ها روی بافت­‌های حساستر، نظیر دستگاه تنفس و چشم­‌ها شدیدتر هستند. بیماری­‌هایی که می‌­تواند از مواد سفیدکننده ناشی شود عبارتند از:
بیماری­‌های تنفسی، چشمی،گوارشی و پوستی

سفیدکننده‌های همراه با رایحه لیمو خطرناکتر هستند. عطر لیمو به تنهایی چندان سمی نیست گرچه مقدار زیاد آن می­‌تواند باعث تحریک پوست، چشم، گلو و ریه‌­ها شود.
یکی دیگر از خطرات مواد شوینده و سفیدکننده حاوی رایحه­‌های خوشبو این است که احساس ناخوشایند کمتری از گازهای متصاعدشده ایجاد کرده و در نتیجه فرد حضور بیشتری در محیط آلوده خواهد داشت و مقدار بیشتری گاز خطرناک دریافت خواهد کرد. در صورت ضرورت استفاده از سفیدکننده حتمأ سعی شود از سفیدکننده ساده استفاده شود.

دکتر یعقوب محبوبی اسکویی