«لا اکراه فیالدین» به این معنی نیست که آزاد باشی و هر کاری که میخواهی انجام دهی بلکه این آیه برای عقیده درونی اشخاص است و اتفاقاً در عمل اکراه و اجبار باید باشد.هدایت تَکْوینی نوعی از هدایت است که در خلقت و فطرت موجودات وجود دارد و همه از آن بهرهای دارند. این هدایت، غیراختیاری بوده و همه را بهسوی تکامل میبرد و در مقابل آن هیچ گمراهی وجود ندارد. هدایت تکوینی دارای اقسامی است و با هدایت تشریعی تفاوت دارد.
هدایت تشریعی هدایتی است که خداوند بهوسیله پیامبران، کتب آسمانی و امامان، انسان را به مسیر کمال راهنمایی میکند؛ زیرا هدایت تکوینی بهتنهایی نمیتواند انسان را به تکامل برساند. این هدایت، اختیاری و دارای اقسامی است و با هدایت تکوینی تفاوت دارد.
وَلَوْ شِئْنَا لَآتَیْنَا کُلَّ نَفْسٍ هُدَاهَا وَلَٰکِنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ ﴿١٣﴾
و اگر می خواستیم، هدایت هرکسی را [از روی اجبار] به او عطا می کردیم، [اما همه را آزاد و مختار آفریدیم تا راه هدایت یا گمراهی را خود انتخاب کنند] ولی فرمان من بر عذاب لازم و حتم شده است که بی تردید دوزخ را از همه جنّیان و آدمیان [که آیات من را تکذیب کردند] پر خواهم کرد.