نقد فیلم «عنکبوت»؛ روایتی دستدوم از یک پرونده جنایی!
پس از «تابستان داغ»، «عنکبوت» دومین فیلم سینمایی «ابراهیم ایرج زاد» است که در سی و هشتمین دوره از جشنواره سینمایی فجر شرکت داشت. عنکبوت روایت پرونده جنایی سعید حنایی قاتل زنجیرهای سالهای 80-79 زنان خیابانی در مشهد است. فیلمی شخصیت محور با بستر داستانی جنایی که 15 دقیقه ابتدایی فیلم به معرفی خلقوخوی ظاهری، شغل و خانواده حسن، شخصیت اصلی میگذرد.
داستان زمانی آغاز میشود که حسن (سعید حنایی) از قصد تعرض یک راننده به همسرش باخبر میشود، مخاطب انتظار دارد با ذهنیتی که از پرونده قتل سعید حنایی از پیش داشته این حادثه محرک تبدیل به یک موقعیت دراماتیک شده و وارد فضایی با ژانر جنایی شود اما بااینکه کانسپت فیلم انتقام است هیچ گره یا درگیری در این رابطه که منجر به خلق ماجرایی شود تا کشمکش به وجود بیاورد یا اینکه معمایی طرح شود تا ایجاد تعلیق بکند یا مظنونی که شخصیتی مکمل درصدد کشف او بربیاید، وجود ندارد و اصلاً فیلم جنایی شکل نگرفته است، درست زمانی که کارگردان میتواند از نشانههای بصری، هنگام بروز یک قتل استفاده کرده و آن را به یک اثر سینمایی تبدیل کند از آن عبور کرده و فیلم در حد یک روایت باقیمانده و جایی برای تأمل و تخیل مخاطب باقی نمیگذارد.
در سلیس نیوز بخوانید:
نقد فیلم «عنکبوت»؛ روایتی دستدوم از یک پرونده جنایی!
https://salisnews.ir/%d9%86%d9%82%d8%af-%d8%ad%d9%85%db%8c%d8%af%d9%87-%d9%88%d8%b7%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85-%d8%b9%d9%86%da%a9%d8%a8%d9%88%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%87-%d8%a7/
نظرات