در حال بارگذاری ویدیو ...

شرح حدیث عنوان بصری - جلسه 122 : ضرورت پرهیز از إبطال عمر، و بیان برخی از مصادیق آن

مکتب وحی
مکتب وحی

موضوع : بیان برخی از مراتب بطلان ووظایف سالک الهی در قبال آن. شرح فقره: ولا یدع اَیّامه باطلاً. 1 در صورتی که موقعیت و جایگاه افراد مانع و حاجز از رسیدن ایشان به هدف و غایت کمالی خویش شود گذر ایام برای آنها بطالت می‌باشد. 2 توضیحی راجع به اینکه چگونه مسیر و حرکتی را که افراد برای رسیدن به مقصود و مطلوب طی می‌کنند پس از مدتی خود آن مسیر و مشی بعنوان بت و پایگاه و هدف ایشان قرار می‌گیرد. 3 ذکر روایتی بسیار عجیب در اهمیت معرفت و شناخت افراد نسبت به امام زمان خویش از پیامبر اکرم صلوات الله علیه. 4 توهم نادرست برخی از افراد در ارتباط با اینکه حقیقت اسلام منحصر است در مبارزه و جنگ و بیان پاسخ آن. 5 نظاره کردن بندگان پروردگار به دید حقارت امریست خلاف مکتب توحید چرا که در مکتب توحید همه انسانها از جنبه انتساب و ربط خود به پروردگار یکسان بوده همچون دانه‌های شانه هستند. 6 ذکر حکایتی جالب از مرحوم مقدس اردبیلی مبنی بر اینکه جایگاه و موقعیت مرجعیت، او را در خود حصر و حبس نکرده است. 7 انسان مبنا و اساس اعمال و کارهای خویش ر اباید بر طبق تکلیف و وظیفۀ الهی خود انجام دهد و تحت تأثیر جوّ و تبلیغات و الغاءات باطل افراد واقع نشود. 8 راه سلوک پروردگار متعال عبارتست از خروج از مجاز و اعتبار و ورود در حق و واقعیت. 9 از جمله خطراتی که سالک راه الهی را تهدید می‌کند اینست که نفس سلوک و موقعیت فرد حجاب و مانع و حاجز شود برای او در رسیدن به پروردگار متعال و مراتب کمالی. 10 بیان برخی از ظرائف و دقائق عملکرد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در جریان فتح مکه که حکایت از تجلی تام حقیقت توحید در وجود حضرت می‌کند. 11 پیامبر اکرم در بدو ورود به شهر مکه می‌فرمایند: الاسلام یجبُّ ما قبله. 12 ذکر سخنان مرحوم علّامه طهرانی در خطاب به آیت الله خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر پیشنهاد عفو عمومی بمانند عملکرد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم پس از فتح مکه. 13 اشعار مغرضانه شاعر عرب در تجلیل از خلیفه ثانی در ارتباط با غصب خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام و ظلم‌های وارد شده برحضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها. 14 ذکر کلام ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه مبنی بر مذمت خلفاء بدلیل فرار ایشان از جنگ احد و بازگشت به مدینه پس از گذشت سه روز.

نظرات

نماد کانال
نظری برای نمایش وجود ندارد.

توضیحات

شرح حدیث عنوان بصری - جلسه 122 : ضرورت پرهیز از إبطال عمر، و بیان برخی از مصادیق آن

۱ لایک
۰ نظر

موضوع : بیان برخی از مراتب بطلان ووظایف سالک الهی در قبال آن. شرح فقره: ولا یدع اَیّامه باطلاً. 1 در صورتی که موقعیت و جایگاه افراد مانع و حاجز از رسیدن ایشان به هدف و غایت کمالی خویش شود گذر ایام برای آنها بطالت می‌باشد. 2 توضیحی راجع به اینکه چگونه مسیر و حرکتی را که افراد برای رسیدن به مقصود و مطلوب طی می‌کنند پس از مدتی خود آن مسیر و مشی بعنوان بت و پایگاه و هدف ایشان قرار می‌گیرد. 3 ذکر روایتی بسیار عجیب در اهمیت معرفت و شناخت افراد نسبت به امام زمان خویش از پیامبر اکرم صلوات الله علیه. 4 توهم نادرست برخی از افراد در ارتباط با اینکه حقیقت اسلام منحصر است در مبارزه و جنگ و بیان پاسخ آن. 5 نظاره کردن بندگان پروردگار به دید حقارت امریست خلاف مکتب توحید چرا که در مکتب توحید همه انسانها از جنبه انتساب و ربط خود به پروردگار یکسان بوده همچون دانه‌های شانه هستند. 6 ذکر حکایتی جالب از مرحوم مقدس اردبیلی مبنی بر اینکه جایگاه و موقعیت مرجعیت، او را در خود حصر و حبس نکرده است. 7 انسان مبنا و اساس اعمال و کارهای خویش ر اباید بر طبق تکلیف و وظیفۀ الهی خود انجام دهد و تحت تأثیر جوّ و تبلیغات و الغاءات باطل افراد واقع نشود. 8 راه سلوک پروردگار متعال عبارتست از خروج از مجاز و اعتبار و ورود در حق و واقعیت. 9 از جمله خطراتی که سالک راه الهی را تهدید می‌کند اینست که نفس سلوک و موقعیت فرد حجاب و مانع و حاجز شود برای او در رسیدن به پروردگار متعال و مراتب کمالی. 10 بیان برخی از ظرائف و دقائق عملکرد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در جریان فتح مکه که حکایت از تجلی تام حقیقت توحید در وجود حضرت می‌کند. 11 پیامبر اکرم در بدو ورود به شهر مکه می‌فرمایند: الاسلام یجبُّ ما قبله. 12 ذکر سخنان مرحوم علّامه طهرانی در خطاب به آیت الله خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مبنی بر پیشنهاد عفو عمومی بمانند عملکرد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم پس از فتح مکه. 13 اشعار مغرضانه شاعر عرب در تجلیل از خلیفه ثانی در ارتباط با غصب خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام و ظلم‌های وارد شده برحضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها. 14 ذکر کلام ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه مبنی بر مذمت خلفاء بدلیل فرار ایشان از جنگ احد و بازگشت به مدینه پس از گذشت سه روز.

مذهبی